Za 295 mln zł powstanie most na Odrze w Pomorsku
Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że "most jest potrzebny nie tylko z punktu widzenia mniejszych miejscowości, ale również z punkty widzenia Zielonej Góry oraz całego województwa lubuskiego".
Jak dodał, „potrzeb inwestycyjnych jest bardzo dużo, zarówno tych mostowych jak i zwykłych, drogowych”. Chodzi nie tylko drogi w miastach, ale również lokalne docierające do małych miejscowości. "Trzeba je modernizować i musimy o nich pamiętać w każdej części kraju" – powiedział Klimczak.
Most to dla regionu lubuskiego bardzo ważna inwestycja. "300 mln zł to największa w historii regionu inwestycja dróg wojewódzkich" – powiedział Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek lubuski. Most zamknie cykl obwodnic biegnących w okolicach Zielonej Góry.
"W 2027 zakończy się budowa mostu w Pomorsku, ale również i mostu w Krośnie Odrzańskim również na Odrze" – powiedział Marek Cebula, wojewoda lubuski. Wojewoda przypomniał, że mostów we regionie jest mniej niż przed wojną. "Musimy sobie uświadomić, jak wielkie mamy zapóźnienia w infrastrukturze, która jest również strategiczna, zwłaszcza w dobie tego, co dzieje się za wschodnią granicą" – zaznaczył wojewoda.
Z budowy mostu cieszy się Marcin Pabierowski, prezydent Zielonej Góry. "Most będzie częścią ringu, który Zielona Góra zaczęła realizować. Most w Pomorsku wpisuje się w koncepcję Odrzańskiego Układu Komunikacyjnego ważnego dla Zielonej Góry. Budowanie przewag konkurencyjnych w zakresie komunikacji jest dla mnie priorytetem" – powiedział Pabierowski.
Koszt inwestycji ma wynieść 295 mln zł, z czego 236 mln to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 59 mln zł to wkład własny Województwa Lubuskiego.
Z mostem o długości 425,5 m zostaną rozbudowane istniejące drogi wojewódzkie nr 279 i 278. Powstanie nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 281 o długości 4,7 km, ścieżka rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy oraz Miejsca Obsługi Rowerzystów.(PAP)
pij/ malk/